برنامج الابتدائي

المناهج التعليمية المقدمة

يعتمد المنهج التعليمي في مدرسة إثراء على برنامج ثنائي اللغة يولي اهتمامًا خاصًا بالتعليم بكلتا اللغتين العربية والانجليزية، ويلتزم هذا المنهج بأفضل المعايير الدولية مع الحفاظ على قيم الثقافة السعودية، والتراث، واللغة العربية.

تتبع المدرسة المنهج الوزاري التابع لوزارة التعليم بالمملكة العربية السعودية والمنهج الأمريكي الوطني (Common Core Standards) في تدريس المواد الأساسية التي تضم اللغة الانجليزية والرياضيات والعلوم.

يتم تقييم الطلاب عبر تقنيات متعددة تتضمن الملاحظة اليومية، ومهام قياس الأداء، والتقييم المستمر والتراكمي واختبارات قياس مستوى التقدم الأكاديمي في نهاية كل فصل دراسي.

نطبق برنامجاً لغوياً متوازياً من خلال إقامة ورش القراءة والكتابة، إذ نركز على مهارات القراءة والكتابة والتحدث والاستماع، ليتسنى لطلابنا التعلم بلغتين والعمل والتفكير بهما.

العربية

برنامج العربي الوزاري ويشمل

لغتي الجميلة:
من أهداف تعليم اللغة العربية ما يلي:

  • اكتساب القدرة على التعبير الصحيح في التخاطب ، والتحدث، و الكتابة .
  • التدريب على القراءة الصحيحة ، والنطق السليم ، و فهم الأفكار.
  • التدريب على أنواع القراءات المختلفة بعد تنمية مهارة القراءة لدى الطالب .
  • تنمية القدرة لدى الطالب على الفهم ، و الاستماع ، و استخلاص المعاني ، والأفكار .
  • وسيلة لفهم القرآن الكريم ، والسنة النبوية .
  • حفظ قدر كافٍ من الأناشيد أو النصوص الأدبية ، و أن يستمتع بها ، و يتذوق مظاهر الجمال فيها .
  • ترسيخ المثل العليا ، والمبادئ الفكرية والروحية والوطنية في نفوس الطلاب .
  • المساعدة في التعبير عما في نفس الطالب ، وما تقتضيه المواقف سواء كان هذا التعبير شفهياً ، أو كتابياً بلغة مستقيمة .
  • التعرف على أساسيات الإملاء ورسم الكلمات رسماً صحيحاً .
  • تنمية الثروة اللغوية عند الطلاب .
  • تنمية تركيب الجمل العربية تحدثاً و كتابة .
  • تنمية مهارة الحفظ عند الطلاب .
  • الارتقاء بأسلوب الإنشاء ، و الشرح ، و التفسير عند الطلاب .
  • الرغبة في القراءة الذاتية و التوسع القرائي عند الطلبة .
  • زيادة الحصيلة اللغوية لدى الطلاب .
  • اكتساب القدرة على التفكير المنظم من حيث تسلسل العناصر ، و حسن عرضها ، و ربطها بعضها ببعض.
  • كتابة بعض الجمل التعبيرية.

مواد الدين:
نعمل في مواد التربية الإسلامية على إكساب الطلاب والطالبات مهارات تلاوة القران وفهمه، ومهارات فهم السنة النبوية وتمثيل ما فيها من أخلاق وقيم، كما نعمل على إكساب الطلاب والطالبات المعرفة الأساسية في “التوحيد و الفقه” مع ربط ذلك بالأخلاق الإسلامية التي تعتبر ثمرة لهذه العبادات.

الرياضيات:
نبدأ في تعليم الرياضيات باستخدام الأدوات الحسية ونركز على حل المسائل الكلامية واستخدام اللغة الرياضية الصحيحة عند التفسير وشرح الأفكار. و يكون تعليم الرياضيات باللغة الإنجليزية أيضا.

العلوم:
نركز في تعليم العلوم على التقصي العلمي من خلال الملاحظة, طرح الأسئلة, وضع الفرضيات, إجراء التجارب, جمع البيانات وتمثيلها و الاستنتاج. و يكون تعليم العلوم باللغة الإنجليزية أيضا.

التربية الفنية:
ندرّس أساسيات الفنون من خلال عدد من المشاريع الأصيلة ذات الصلة ونميّز ما بين الرسم والتلوين وما بين التصميم والبناء لتحقيق هدف تطوير الحس الفني لطلابنا وتقوية النقد الفني والمهارات الاجتماعية لديهم.

التربية البدنية:
تركيزاً على مبدأ العقل السليم في الجسم السليم, نحن نقوم برفع الوعي لدى الطلاب بما يخص المهارات الصحة الجسدية التي يحتاجونها بينما ندرّسهم ايضا أهداف الصحة الشخصية الخاصة بهم.

English

Ethra School is following the U.S. curriculum with Common Core Standards (CCSS), and Science with NGSS standards.

The English Language Art (ELA) and Mathematics curriculums are aligned with the US Common Core Standards (CCSS), while the Science program is aligned with the Next Generation Science Standards (NGSS). We provide teacher support so that classrooms can utilize all the features that Alpha’s programs have to offer.

We have adopted the following standards that serve as the foundation for building our curriculum and programs.

Standards

Language Art Program

Reading Street Language Art Program

Reading Street is an integrated and well-balanced approach to reading and writing instruction.

Reading Street Common Core inspires you, guides you, and prepares you to teach. Every lesson is finely tuned to teach the Common Core State Standards (CSSS).

Every lesson focuses on Common Core State Standards, moving children toward higher-order thinking and college and career readiness. Reading Street Common Core is more personalized, more interactive, and more responsive. It’s the first English language arts program to offer 100% compliance with the Common Core in print and digital formats.

Reading Street Common Core is built for performance and manageability. Weekly target skills and strategies perfectly align to the new grade-level standards.

Reading Street is unique by design to support any path and any pace of teaching. You lead the way with smart, efficient resources—complete with flexible pacing plans, precise monitoring, and robust digital content.
Reading Street is not just a reading program. It is billed as a resource for comprehensive coverage of language arts that covers all reading skills (phonics, fluency, and comprehension), vocabulary, spelling, grammar, and composition. All of these subject areas are integrated around themes, with six general themes per year. Themes are very general. For example, some first grade themes are “What is changing in our world?” and “How are people and animals important to one another?”

In first grade, it is evident that this program really does teach phonics even though it is not a beginning reading program. It assumes the student already knows how to blend and read some short words. The first story begins with, “I am Sam. Am I Sam?” The first two books primarily use short-vowel words along with some high-frequency sight words. Long-vowel words really start to appear in the third book.

The series continues to build a solid understanding of phonics, reviewing phonetic elements of words even through the upper levels. Spelling lists often include groups of words with common phonetic elements.

Reading selections, the backbone of the program, include fiction, fables, folktales, mythology, non-fiction, biography, and poetry. Some selections are by well-known authors. Brief biographical sketches and photos of authors follow each reading selection.

The entire program reflects the Common Core Standards, and because the standards require the use of “informational texts in a range of subjects,” a large number of the reading selections are from the areas of history and science.

They are beautifully illustrated in full color with illustrations that rival the best in children’s picture books.

At the front of each reader are visual handbooks that highlight key areas in reading skills and strategies that will be covered. Student books also include glossaries and or vocabulary handbooks, differing from book to book.

Lessons begin with a “Let’s talk about” introduction. For example, one first grade lesson begins with talking about growing and changing.. A few brief discussion points are provided, but it is really up the parent or teacher to lead this discussion. Skills or strategies are taught next followed by some work on phonics or vocabulary. Many reading selections have sidebars with questions that will help students to focus on story elements or that will help them to apply critical thinking skills. Readings are followed by critical thinking questions and the author’s biographical sketch.

The final section of each lesson—“Let’s Write It!”—provides composition instruction and writing prompts.

A grammar sidebar titled “Conventions” appears at the end of the writing lesso

Reading Street Common Core helps you prioritize instruction to support higher levels of reading and writing.

  • Increase text complexity in reading
  • Provide accessible rigor
  • Balance fiction and informational texts
  • Build content-area knowledge
  • Emphasize close reading
  • Focus on informative/explanatory, argumentative/opinion, and narrative writing
  • Implement performance assessments
  • Integrate media and 21st century skills
  • Help build and assess children’s cognitive skills, alphabet knowledge, and social-emotional development.
  • Interactive charts with songs and activities inspire class discussion and build oral vocabulary.
  • Big Books, Trade Books, and Little Books provide shared reading experiences and develop children’s concepts of print.

Reading Street Common Core provides a wide range of formative and summative assessments. Check to see that students are moving up levels of text difficulty. Know what to do if they’re not.

Components

  • Phonemic Awareness
  • Phonics and Decoding Teacher’s and Student Worktext
  • Fluency Student Worktext
  • Vocabulary Student Worktext
  • Comprehension Student Worktext
  • Implementation Guide
  • Routines Cards
  • Letter Tiles
  • Write-on/Wipe-off Boards

My Sidewalks on Reading Street

  • Sustained Instruction 32 weeks of reading intervention, 30-60 minutes every day
  • Intensive Language and Concept Development Emphasis on deep meaning of vocabulary and concepts
  • Critical Comprehension Skills and Strategies Highly specified instruction focused on high-priority reading skills

Reading Street fits your needs

The best thing we can do to improve learning is to shape it around you. Reading Street Common Coreprovides the right amount of resources and professional support. The Common Core Implementation Kit takes the guesswork out of your transition to the Common Core—from integrated lesson support to personalized, on-demand professional development.

  • Overview and Implementation Guide
  • Focus on Common Core Weekly Posters
  • Writing and Research Handbook (Grades 2–6)
  • Family Talk

Common Core Weekly Tests Teacher’s Manual (Grades 1–6) Common Core Unit and End-of Year Benchmark Tests Teacher’s Manual

Mathematics

Alpha Mathematics

Grades 1–3 promotes the importance of mathematical literacy and differentiated learning. Teachers can personalize their instructional approach to how each student learns most effectively by using the fun and engaging Multiple Intelligence Activities, Differentiated Practices, Multiple Mathematical Strategies, Games, Projects, and Activities.

The problem-solving questions in Alpha Math require students to justify their answers in complete sentences, thus reinforcing Math Literacy. Each chapter contains a problem-solving lesson that revolves entirely around problem-solving skills and strategies.

Key Features

  • Fully aligned with the Common Core State Standards (CCSS) and features a Cross-Curricular focus
  • Designed to help students develop critical-thinking and problem-solving skills
  • Hands-on activities and Practical applications of math in the real world
  • Promotes the importance of mathematical literacy and differentiated learning
  • Detailed Teacher Guide for instruction planning and monitoring student progress
  • Designed to appeal to all learners with colorful and engaging content that respects and observes the local culture
  • ExamView assessment generator for creating, assigning, and scoring tests, quizzes, and more
  • Available both online and offline on eAlpha, your dynamic and interactive Learning Management System

Science

Alpha Science

Grades 1-3 has 4 volumes each based on one of four NGSS domains:

  • Science, Engineering & Technology
  • Life Science
  • Earth & Space Science
  • Physical Science.

Teachers can select the order in which they teach the domains. Each NGSS domain has its color-coded volume with vibrant visuals. Each lesson contains three practices that move from the Directed Practice (teacher guided) to the Guided Practice (a bit more student driven) to the Full Practice (fully student-driven learning). At the end of each lesson, students will have a deep understanding of the lesson’s objective and content.

Key Features

  • Based on Next Generation Science Standards
  • Consumable Student Book & Practice Book
  • NGSS performance expectations are presented through activities throughout the lessons
  • Scaffolded STEAM activity after every chapter
  • Differentiated ELL activities
  • Each lesson is based on the 5E Instructional Model
  • ExamView assessment generator for creating, assigning, and scoring tests, quizzes, and more
  • Available both online and offline on eAlpha, your dynamic and interactive Learning Management System

الإثرائي

برامج القراءة الإثرائي
برنامج موهبة
أنشطة تعلم داعمة

بيئة التعلم

learning enviorment
بيئة تعلم إيجابية وتحفيزية
نحرص في مدرسة إثراء على تحقيق طلابنا أقصى استفادة ممكنة من تجربة التعلم، إذ نقدّم تجربة تعلم ممتعة ومحفّزة من خلال نهج تعليمي إيجابي ومحفّز.
learning enviorment01
أساليب تدريس حديثة
تعتمد معلمات المدرسة على أساليب تقييم حديثة ومتقدمة من الناحية التكنولوجية تركّز على تحفيز الإبداع والذكاء والثقة في نفوس الطلاب، مع الحرص على تلبية جميع احتياجاتهم التعليمية دون تمييز طالب عن آخر.
learning enviorment02
تعزيز الشعور بالإنجاز
نشجع طلابنا على تحقيق التفوق في كل ما يقومون به من خلال العمل على تقدير ما حققوه من منجزات والاحتفاء بها ومكافأتهم عليها.
learning enviorment03
التعلم النشط والتعلم بالمشاركة
يقوم الطلاب بدور فاعل في تجربة التعلم الخاصة بهم، ونعمل على ضمان مشاركتهم الكاملة طوال العام الدراسي عبر الاعتماد على استراتيجيات التعلم النشط المدعومة بالأبحاث مثل ممارسة الأدوار، والأنشطة الجماعية، والعصف الذهني.

بوابة التعلم

دشنت مدرسة إثراء منصة تعلم قوية على الإنترنت لتلبية الطلب المتزايد على حلول التعليم الرقمي. وتتكامل هذه المنصة بشكل تام مع المنهج المدرسي، وتستخدم أحدث التقنيات للربط بين المعلمين وطلابهم وأولياء الأمور.